Friday, 3 February 2012

Erti Romen..tikkk!

Hamboi tajuk..cm gampang..kalo tade pkataan 'Tikk' tu kopemm sesakk traffik kt belog aku.Yela kbnyakkan rakyat mesia ni suke benar bc benda2 psl romen..maka bpusu2 brangkali masuk ke belog suam2 kuku haku ni kalo tbace tajuk 2.hehe.Tp aku xde minat pon nk tulis psl org kena romen ke..org bromen ke..sbb belog aku ni bkn belog lucah.Penulisnya adalah aku,Dahlia..Bukan Maria Ozawa.Erk!Aku nk citer psl romen-Tikk (romantik!).

Memandangkn,aku mngistiharkn bulan februari ni sbg bulan kasih sayang,maka entry spjg bulan ni tentulah berunsur2 kan cinta.Tp xdelah aku nk ckp psl cinta dgn kekasih smata2.Cinta 2 luas.Cinta pd Allah,Nabi,Ibubapa,Keluarga,kawan dan musuh!Ok..skali lg aku nk bgtau,aku isytihar bulan februari sbg bulan kasih syg ini xde kaitan dgn hr velentine yg konon2 jatuh pd bulan ni hockay.Tapi mcm aku bgtau dlm entry yg aku post 2hr lepas,sbb aku lahir dlm bulan ni,maka aku mrasakan aura kasih syg utk bulan ni lebih sket bebanding bulan2 lain.Kalo aku lahir bulan ogos ke april ke,maka bulan tsebutlah aku isytihar sbg bulan kasih syg dlm hdup aku.Jelas?


Ok balik pd romentik.Bila aku sebut je psl romantik,terus otak aku tringat kat watak Seth Tan yg dibawa oleh Aaron Aziz dlm citer Nora Elena yg tayang kt tv3 xlama dulu.Watak 2 betul2 mnimbulkan histeria dkalangan para gadis.Mn x nye tahap keromantisan Seth Tan 2 bisa mncairkan hati sape2 je yg mlihatnya,lalu berlumba2 la post status kt fb,nak cari/jumpa lelaki mcm Seth Tan.Mulut xputus2 memuji sikap Seth yg sgt caring.Hakikatnya ada ke lelaki mcm 2?Ade kot.Tapi 1:1000..Jadi btuah la pd gadis2 yg ada balak/tunang/suami yg pnyayang,romantik dan baik hati serta penyabar spt watak Seth!Jaga bebaikla ye,sbb lelaki2 mcm ni biasa sntiasa mnjadi buruan gadis2 yg dh lama mngimpikan utk berganding dgn lelaki2 romantik..Terbaru ada satu lg watak romantik yg mnjadi igauan para gadis di Malaysia iaitu watak Hariz dalam filem Ombak Rindu,juga lakonan bekesan Aaron Azizi!


Romantik tidak hanya pd perbuatan mmberi hadiah mahal2,juga tidak hanya pd kata2 cinta yg mncairkan jiwa
tapi dsusuli juga dgn didikan2 agama,kata2 nasihat yg berguna selari dgn ajaran Rasulullah SAW.Pastinya hdup kita dan
pasangan akan lebih bahagia.Kerana kita nk bsama dia bkn utk sehari dua,tapi utk selama-lamanya..


Romantik bkn je mmfokus kepada lelaki.Pempuan pon ada yg romantis ok contohnya aku.(muntah).Tp romantik aku ni xdelah over cm Seth..biasa2 sudah.Bagi aku smua org ada cara sendiri utk bekasih sayang.Kalo org 2 jenis berharta,tentu dia akn tunjukkan kasih syg dia dgn mmbeli mcm2 hadiah utk mngambil hati kekasih.Bg yg poket slalu kering,hanya kata2 romantis jelah boleh ditabur...tp kata2 2 mestilah jujur jgn skadar mmbuang air liur..


So,xleh la kite nk cop org yg suke mmberi hadiah/membeli mcm2 utk kita 2 sbg org yg romantis.Romantik ni boleh dluahkan dgn pelbagai cara.Melalui perbuatan,melalui kata2 dan jangan lupa!Ada juga org yg suke mluahkan prasaan romantis dia melalui kemarahan atau teguran2..


Pernah x psgn anda memarahi anda?knapa dia marah?xmgkin dia marah2 suke2 hati dia.Mesti ada sebab kan?Boleh jadi sbb dia cemburu,boleh jadi sebab dia xsuke anda buat benda bukan2 yg mrosakkan dri anda.Bukankah romantis org spt itu?Dia sering memarahi kita dgn teguran2 lembut demi kebaikan diri kita.Jadi pujilah dia romantik..tp tengoklah jgk bentuk2 kemarahan 2.Kalo marah yg dsertakan dgn sepak terajang smpai anda lebam,itu bkn lagi romantik tp tragik!So jgn la anda wt keje gile g puji dia romantik,boleh jadi anda akn terus btemu ajal dtendang kekasih krn dia akn mnyangka anda main2 dgn kemarahan dia!

Secara pribadi,saya juga mndambakan lelaki romantik utk bpasangan dgn diri ini yg sbnrnya manja orgnya.Aww.Dari kecil sy sudah berimaginasi utk mmpunyai kekasih yg baik hati,slalu mnjaga hati sy,memahami dan mlayan sy bukan je sbg kekasih,tetapi sbg kawan baiknya.Ini bukan gatal ok ttp sy anggap ssuatu yg normal..Memandangkn sikap sy ni kdg2 cepat panas spt api,maka sy memerlukan teman hdup yg bsikap tenang dan penyayang spt air.Yg bakal mnyejukkan kehidupan sy.Oh!romantik kan?
"Romantik bg sy juga milik lelaki2 yg beriman,yg tinggi ilmu agamanya.Lalu dia sentiasa berharap utk mmbimbing bakal psgn dan bakal anak2 nya sebaik mungkin dgn ajaran agama Islam.."
Apapun definisi romantik sy juga sangat luas.Bagi sy,romantik bukan je milik org yg gemar mmberi kita bunga,hadiah2 menarik,bukan jgk milik org yg pndai berkata2,yg stiap ms gemar mlontarkan kata2 cinta yg bisa mmbuat hati psgn cair tiba2.Tidak.Romantik bg sy juga milik lelaki2 yg beriman,yg tinggi ilmu agamanya.Lalu dia sentiasa berharap utk mmbimbing bakal psgn dan bakal anak2 nya sebaik mungkin dgn ajaran agama Islam.

Stiap masa disogokkan dgn hadiah2 yg best dan kata2 cinta yg mngkhayalkan pun x syok jugak!Ambik ms seminit utk mmbayangkn bagaimana romantiknya psgn kita andai kite sedang nyenyak tdo disubuh hari,lalu dia mnghampiri kite dan mengejutkan utk solat subuh dgn penuh kasih syg.Subhanallah.Itulah romantik yg sebenar.Macam ni,xperlu bunga atau kata2 romantik pon xapa.Pasti kite akn btambah2 sayang dan cintakan psngn kita..


ilmu romantik smata2, tidak akan mmbawa kita kemana2..
Ini tidak.Manusia2 hari ini,kalut nk cari psgn romantik yang slalu memanjakan mereka dgn bunga dan kata2 cinta spt yg sy sebutkn td.Ya,sy faham.Memang bahagia hati kalau mmiliki psgn begitu.Hati slalu bbunga2.Rasa diri teramat2 disayangi si dia.Namun buat apa kalau dpt lelaki jenis itu tapi ilmu agamanya ke laut??dgn kite2 tentunya ke lautt..So,smbil2 kite mncari psgn2 romantik,kite selidikilah jugak agamanya.Apakah dia mampu mmbimbing kita ke jalan Allah dgn ilmu agama yg ada pdnya?Ssungguhnya dgn ilmu romantik smata2 xmmbawa kita kemana2,skadar bahagia didunia!Yang kita mahukan adalah bahagia didunia dan juga di akhirat.Insyaallah!:)



1 comment:

  1. betapa indah romantik hingga akhir hayat...

    ReplyDelete