Tuesday, 31 January 2012

Muaz & Ketenangan...

Ketika kita dtimpa masalah yg mnghumbankn kita dalam ksusahan,
dalam keserabutan,dalam kebimbangan atau kegelisahan.Apa perkara ptama kita fikir?buat?Ok.Bagi org yg hdupnya sentiasa kalut,maka kalutla dia mlayan prasaan2 atau masalah2 yg mdatang itu.Masalah xselesai bahkan smakin mnjadi2.Tapi bagi org yg jenis suka bertenang dahulu,maka dia lah sbnrya org yg paling bijak.Kerana dia pcaya,otak dan hati yg tenang akn mmpercepatkn kita mncari jalan penyelesaian yg baik bg ssuatu masalah.Org jenis ini apabila ditimpa musibah atau masalah,dia akn beristigfar,dia akan duduk dan menenangkn diri sdiri.
Dia juga tidak cepat melatah,mroyan dan mula gelabah serta bfikir bukan2..
Kerana smua itu hanya akn mmberatkn lagi keadaan!Percayalah...

Aku dh lama nk bkongsi perihal sikap sorg lelaki..
yang aku anggap sangat cool!haha..dia kawan adik aku Firdaus..Aku panggil Muaz je..
Tertarik sungguh aku dgn sikap tenang dia (dlm apa sahaja keadaan)..
Terus-terang,dia seperti bijak mngawal emosi dan situasi (hrp aku xberlebih2 mmuji dia,sbb dimata aku dia mmg begitu).

Bayangkan di tengah2 org kalut dan serabut pon,air mukanya tetap tenang.Perbuatanya juga tidak mnggelabah spt stengah2 org tmasuk aku.Dia melemparkan senyum dimana2 dan bila terpandang wajahnya,aku yg turut susah hati mnjadi tenang semula.Dia seolah-olah cuba mmberitahu,hanya dgn ketenangan barulah masalah boleh diselesaikan!

saya cuba okay!

Sikap Muaz sdikit sbnyk mrubah nilai-nilai negatif yg wujud dalam diri aku.Memang aku xnafi,aku sorg yg cepat murung,cepat melatah jg andai ddatangi ssuatu musibah.Biasalah perempuan,cepat aje dia nak mnangis,kdg2 mmbebel tanpa henti!Begitulah kadang cara aku atau mgkin wanita2 lain juga mluahkan perasaan,atau lebih tepat,memberontak...

Jauhi stress sperti Musfirah..xde pekdah.


Aku cuba mngambil nilai2 positif dalam diri Muaz.Belajar perlahan2 utk jadi seperti dia.Dapat atau tidak aku ikot sikap dia itu bkn pkara utama.Yang penting aku terus belajar utk betenang dalam mghadapi apa sahaja keadaan selepas ini..

Menangis hanya mnyakitkan mata!Tp mnangis pun sbnrnya boleh melegakan perasaan kita.Menangis 2 aku kira masih ok.Yang xbrapa nk ok apabila kita mlepaskan kemarahan dan kserabutan pd mreka2 yg xbersalah dsekeliling kita.Hanya sbb kite stress,smua benda jadi xbetul,smua org kite salahkan!Oh!pentingnya utk menenangkn diri dan hati.Nescaya,bila kita tenang,org2 lain pon akn turut btenang,tidak gelabah2 juga..

Tapi bukan senang utk jadi seperti Muaz.Mgkin dia mmg dilahirkan begitu,maka mmg begitula cara dia berdepan dgn apa-apa perkara terutama perkara yg mmberi keserabutan bagai.Tapi Tuhan xjadikan ssuatu itu tanpa sebab.Mungkin sikap Muaz diwujudkn dalam dirinya supaya diikuti dan dicontohi oleh org2 seperti aku...yang kaluttt je manjang!:)





Monday, 30 January 2012

Kuasa Allah...

Org kata janin brusia sebulan lebih xkan hdup..jgn kata sebulan,bayi pra-matang 5,6 or 7 bulan pon kdg2 hayatnya xlama..itu kata org,kata Tuhan?Kalau Allah SWT mahukan ssuatu itu berlaku,maka ia akn berlaku (kun fayakun)

Hanya sebesar tapak tangan!
Janin ini diberi nama Kimberly
Para doktor brusaha mnyelamatkna Kimberly.
Beristigfar aku dlm hati sbaik trbace satu artikel luar negara kat Metro online,psl janin yg baru berusia 15 minggu masih bernyawa!
Ketika doctor brkata harapan janin itu utk terus hidup sgt tipis,cuma 1:1000,ibubapa janin tsebut yg dberikan nm Kimberly pcaya janin mreka akn bjaya bjuang untuk melihat dunia spt bayi2 lain.

Bertarung hidup dan mati
Tuhan memanjangkn usia bayi ini.Allahuakbar!
Doktor2 btungkus lumus mnyelamatkannya Kimberly.
Dan dgn kuasa Allah,setelah dijaga rapi slama 6 bulan,janin tsebut akhirnya boleh dipanggil bayi dan dbenarkan pulang ke rumah!Begitulah hebatnya kuasa Allah.Tiada siapa boleh mlawan takdirnya!



Saturday, 28 January 2012

Hai Awak..:)

Walopon tanpa jejak..walopon sy xnmpak..saya tau itu awak..:)
Sejak bila la awak jadi stalker yer..Sepertinya sudah bertukar kerjaya..hehe.Apapun sy ucpkn terima kasih sbb sudi masuk ke blog ini stiap hr (mgkin stiap saat! :P)

Mgkin awak rs ni medium yg plg ssuai utk mngorek crita psl sy..
Yelah skian lama xjumpa..lalu takut nk contact,maka awk intai2 sy ikot blog.Huhu.Saya xleh halang sbb blog ni mmg utk sapa2 je.Sy ni bknlah reti nk sekat2 org utk masuk kesini.Walopon musuh ketat skalipun.Silakanlah.Janji jangan tggal NAJIS kat cni.Awak pepaham la yer..

Bagi yang xtahu apa maksud stalker.:)

Entry ni khas utk  Awak yg sy gelar sbg pengintip.Owh!Barangsiapa yg terasa maka dia lah stalker.Haha.Apapun,skadar bc lah apa yg sy post disini.Jangan buat ksimpulan sndiri.Memadai baca je.Gembira sy,sedih sy,xde kaitan dgn ssiapa.BTW,Jangan segan2 utk dtg lagi ye..sekian.


Aku rasa dia...

Eh esk dh AJL26 kan..
aku turut bdebar2..wlopon aku bukanlah sape2..
bukan pserta,jauh skali penerbit rancangan..jauh skali pngacara..ah yg pasti aku bkn sape2lah..
Cuma aku pnonton,yg mnonton..kemudian mgkritik..(kuang hajau x?mgkritik je tau..)sempurna sgtlah ssuatu program 2 andai xde sbrg kritikan..(ah aku nk ckp apa nih.Aku pon dh hlg kawalan ni.Sambil mnulis ni aku tgh layan lagu Yuna Live Your Life..serius aku rs mcm kembali ke zaman 60-an..Rambut afro..sluar beso kt bawah..baju ketat.Peh!

Ah kembali ke AJL 26 yg akn disiarkn siaran lngsg kt tv3 pukul 9mlm esk..Aku just nk share la sapa yg aku rs akn dnobatkan sbg juara..Ini apa yg aku rs la.Yang juri2 profesional rs mgkin xsm dgn aku la.Stiap org berhak meneka siapa2 je yg dia rs layak.:)

AJL stiap tahun penuh dgn kejutan.Kadang2 yg kita xbajet pon bleh dnobat sbg juara.Nak kato apo?terimo jolah..Dan aku pon mmg awal2 akn redha kalo tekaan aku xtepat.

Tp aku masih bharap,skali pon xtepat jgnla jauh sgt ye..nak tau jgk ke sape yg aku rs plg xlayak?adeh..mcm kejam je kalo aku bgtau.Huah3.Kesian budak 2..Budak?Haha..entahla.Lagu dia aku rs biasa2.Tp kalo mmg dia yg ttiba2 diangkt sbg juara,aku akn pasrah smbil bkata,itu mgkin rzeki dia...
(dlm ati masih bkata,ishh impossible!kejam x??)huah3..

Aku suke konsep air yg dibawakan AJL taon nih hockay!cool!

Ishh..kalo budak 2 menang kan!Aku xkan teragak2 utk buat lagu sdiri,pastu mncalonkn diri sdiri ke AJL taon dpn hokeh??aku nekad ni.Haih..

Memang hebat2 la pserta taun nih..serius.Aku rs juri sehebat M.Nasir pon akn mngalami migrain utk memilih pmenang..Nama2 besar spt Faizal Tahir,Jacklyn Victor,Hafiz AF7,Aizat Hamdan,Shila Amzah,Yuna dan bberapa lagi dilihat akn mmberikan saingan sengit..

Apapun aku sgt2 mgharapkn Jacklyn Victor akn mmberi psembahan terbaik esk utk dua lagu nyanyianya iaitu Beribu Sesalan (Duet dgn Ning and Shila Amzah) dan Sedetik Lebih (Lagu asal Anuar zain)

Anuar dh tarik diri (so sad!) so Jac akn bawakn lagu ni.Aku hrp dia mng la..aku mmg kagum kat vokal dia.Ok2 berikut adalah snarai 6 pilihan yg aku jangka akn jadi juara iaitu :

1) Jacklyn Victor (Sedetik Lebih)
2) Hafiz AF7 (Awan Nano)
3) Kumpulan 3 Suara (Beribu Sesalan)
4) Aizat Hamdan (Sg.Lui)
5) Yuna (Gadis semasa)
6) Alyah (Kisah Hati)

Ok 2 yg aku teka akn jd juara la.Dan psembahan yg plg2 aku tggu sbnrnya dari kumpulan Projek Pistol.Adik aku kata org gile je minat lagu Wanita Sluruh Dunia tu.haha..Jahat tol dia..Mgkin sbb dia bkn wanita,maka dia tidak tsentuh hati bila mndengar lagu itu.Hanya wanita2 je yg bleh mrasai betapa indahnya lagu itu meskipun dialunkn oleh lelaki2 rock.
Apapun aku bharap esk Projek Pistol akn mngeluarkan pluru yg benar2 berbisa..Barulah layak dipanggil pistol.Sekian.


Sunday, 22 January 2012

Senyum Tak Kembali..

♫♪♫...Kekasih usah merasa ragu dan sangsi..Kekasih cintaku takkan terbelah bagi..Keringkanlah airmata di pipi mu sayang..Kembali senyum..♫♪♫


(Begitulah antara bait2 lagu Kembali Senyum nyanyian Izwan Pilus)

Tersentak,kaku,kejung,kejang,beku..ah bcampur perasaan aku sbaik mndapat sms dari kakak aku yg mmberitahu pnyanyi Izwan Pilus,abg kpd pnyanyi Ariel AF mninggal dunia.Subhanallah.Rasa mcm xpercaya.
Last aku baca update psl dia bberapa bulan lepas,pasal dia dan adik dia masuk wad sbb demam yang xkebah2.Aku bajet demam biasa.Xsangka punca dr demam 2 la doc mngesahkan dia terkena jangkitan kuman dalam darah dan dia menghembuskan nafas terakhir semalam iaitu pada Hari Jumaat,19 Januari 2012,sekitar jam 6ptg).Syukur Alhamdulillah,adik dia,Ariel bjaya disembuhkan tp ajal arwah mgkin dh smpai,lalu pergilah dia mghadap Ilahi,mndahului kdua ibuapa dan adiknya,dan mendahului kita smua yg masih bernafas..

Hilangnya sebutir bintang.
Dulu aku boleh tersuke dan terminat kat arwah sbb dia bjaya bawa lagu Kembali Senyum dgn sempurna skali.Kebetulan lagu 2 dialihabahasa dari lagu tema drama korea,Full House yg pernah jadi lagu ringtone henpon aku waktu zmn2 blajar dulu.Bila aku dapat tau dialah penyanyi yg bsuara merdu yg mmbawakan lagu itu,terus aku suka dia.Lagipun orgnya xkurang hebat.Tampan dan sejuk mata memandang.Matanya bulat.Senyumnya cukup memikat!begitu comel.

Antara gambar terakhir arwah.Sayu skali tatap gambar ni.
Bagi aku dia artis lelaki yang berbakat.Kurang skali kontroversi psl dia.Sedih sgt2 aku nk mnerima pemergiaan dia di usia yg begitu muda,lagi pula bujang trang tang2..kalau lah dia terima pinangan aku dulu.Eh3..telebih sudah.

Apapun aku mmg masih xdpt trima sbnrnya berita kematian arwah.Rs nk mngalir air mata tatkala aku ulang bkali2 lagu popular dia,Indah Lelapku.
Smoga Rohnya ditempatkan dikalangan org2 briman.Bersemadilah Khairil Izwan Bin Pilus dgn aman.Smoga Indah lelapmu disana!Aku akn sentiasa mengenangmu sbg salah sorg penyanyi lelaki yang pernah mnyentuh hatiku dgn alunan2 merdu lagumu.Al-Fatihah!




Thursday, 19 January 2012

Photoshop..

Stiap org punye cara sendiri kalau nk hlgkn
kesedihan/stress/tensen/bosan/sunyi.Ada org akn makan,ada org mmilih utk lepak dgn kekawan..org beriman akn bnyk2 ingat Tuhan lalu dia bzikir utk menenangkn diri..namun xkurang yg jahil..memilih utk mmbunuh diri..haih!!

Aku?hmm kalo brada dlm situasi2 di ats..aku gemar mghabiskn ms layan photoshop..dgn ilmu yg xsbrapa aku akn dsign la pape kt situ.Mnulis ssuatu ke..Lama jgk xexplore benda alah ni..naik kekok jugak.Banyak benda aku dh lupa..huhu.Lantaklah..nama pon amatur.hihi..

SEBELUM
SELEPAS..
click kat gambar utk lihat lebih jelas:)
Sebetulnya malam ini aku sgt2lah sedih..kesedihan yg entah knapa..aku pn xtau punca..
aku cb mngingati Allah..mgkin aku terlalu jauh dari Dia..mungkin.

Ya Allah,kdg2 aku terOVER...aku slalu berlebih2 sdgkn itulah prkara yg engkau tidak suka..aku belajar utk bsederhana..smoga Engkau sentiasa bsamaku Ya Allah,ingatkan aku andainya aku kembali terleka..Kehidupan ini begitu banyak godaannya..subhanallah..Ampunkan aku ya Allah!

Apapun layan je gambo hasil edit cacamarba aku kt ats.Hamboi2 siap letak kilat petir segala!
kelass kau mariaaa..haha.Mekasih photoshop krana menenami aku dipagi2 buta ini..:)


Wednesday, 18 January 2012

Rindu.Titik!

Sejuk ati tengok muke kamoo..

Senja2 begini teringat pulak kat Muhammad Yusuf Fayyadh..hr ni genap 35hari usia beliau.Rindu sgt2 mak Ngah kat Yusuf..(kejap aku pggil yusuf,kejap Fayyad..lantaklah.Dua2 pon nm dia..hikhik)

Pipi dia yg montel,mata dia yg bsinar.Pagi ptg siang malam cerah jer mata dia..Aduh..Bikin hati aku gerammm sgt2 nk cobett ank kecil itu.Anak saudara ptama aku.Hm..tggu makngah balik okay!ada sumting utkmu..insyaallah!:)



Bibir Jelina Joli?

Alhamdulillh..
Sepertinye aku dh jumpe lip-balm yg betul2 buleh mnyelamatkn nyawa bibirku..
Bibir aku dh berzaman mngalami mslh kekeringan..Kadang merekah..kt tepi2 mula mnjadi hitam n kebiru-biruan..Ada kwn aku ckp aku salah guna lipstik..Yelah ada jenis2 lipstik 2 yg dbuat mnggunakan bahan2 kimia yg boleh mmudaratkan bibir..sejauh mn kebenaran xlarat den nk google..hehe.

Last2 aku cuba lipbalm kluaran Maybeline ni.Sbnrnya dh bnyk jenis n jenama lipbalm aku beli.Tp bibir tetap kering.Aku jd pts asa gak nk guna lipbalm lg.Tp lama2 bibir makin teruk plak dan usaha aku utk mngatasi bibir angelina jolie kopem laa xmgkin tcapai..                                                                                                                                                       
MMuahhs..

2 Hari lepas konon2 kuar jejalan dlm Tesco n aku mmg bniat i will not buy anything but rather just 'look around'.Konon laa!Tapi lepas tpandang kt maybeline lip smooth:colour and care..
Apalagi,aku rs mcm kena cube je!Hikhik..terus aku masuk dlm bakul..(ceh kata look around but siap hangkut bakul)

Harga beliau xdelah mahal sgt hockay..Each lip tint cost only RM7.90 and came in 3 colors strawbery,cranberry Jam and cheryy (xsilap aku ler).Aku rs these lip nk replaced maybeline lip smooth yg lama 2..mgkin yg 2 dh xkuar dh lepas nih..meybe..

Aku ni ganas2 jugak but i like pinks hockay..haha.(Utk stengah2 benda jelah)..so of course i got strawberry and i was so excited sgt2 nk balik rumah..nk cube kt bibir.Mane tau kots2 bibir btukar jd bibir ning baizura..owhh!

Whats so amazing about dis product selain harga beliau yg murah n mampu dmiliki smua..ia juga melembutkan bibir aku yg smakin kasar ni.After an hour later pon my lips were still silky smooth..not tacky,heavy n most important not overly shiny...Inilah lip balm yang aku cari2 slama ni.Pastinya Maybeline!:)



Tidak Terungkap..




Menjalani kehidupan seharian..
bukan kadang2 tp kerap melalaikan..
Pun begitu,dilubuk hati yang paling dalam..sy begitu merinduinya..
Malam menjelma..kesunyian mnerpa..bagai ada suara
mnyeru2 hati ini untuk kembali kepadanya..

Maafkan saya..
tangan dan kaki bagai diikat..
diikat dari berlari menggapai semula cahaya kasihnya..
dan suara bagai xmampu lg untuk bercakap..
untuk mengungkap betapa kasih sayang terhadap dia masih kuat..
dan yang pasti dia masih mngasihi saya...
sehingga kini kasih dan sayangnya xpernah berhenti..
Subahannallah...

Berikan saya kekuatan Ya Allah,
hati ini begitu myakini saya akn pulang jua nanti...
kesedihan yang xterungkap lagi..Allahuakbar.


Tuesday, 17 January 2012

3 Kuntum Ros Merah..:)

Kite suke sebenarnya hockayy!:P
Berbunga hati..indah sekali..hehe..Dapat bunge 2hr lepas..
Sungguh romantik.Hehe..Ok2..aku mmg bukan penggemar bunge (nama jo dahlia)
 tp terus trang la aku xsuke sgt bab2 bunge ni.Tapi yg ni sbb org 2 bagi so kena la jaga mcm jaga diri sdiri..mandi 3kali sehari..kih3..Wangi skali bunge ros ni..bila cium jer rs sejukk cket hati ni..
Apapun tq sgt2 kt pemberi itu yang begitu baik hati..
Kata org 3kuntum ros ni mmbawa maksud 3kata..
I LOVE YOU..yeke?yeke?
hmm..I LOVE YOU TOO hockay??ekeke..


Sunday, 15 January 2012

Kuceng...

Walopon tahun bganti tahun,ktidaksukaan aku kepada binatang bnama kucing ato dlm bhs asing dsebut cat..
ank beliau pula kitten..xkisah la apa nm mreka,tetap sm-tidak berubah2.
Masih xsuke!huhu..

Aku tau kucing binatang ksygn nabi..
Tapi entahla..aku dh puas cb sukakan kucing.Tetap jgk xjadi..Tp benci2 aku pon xdelah smpai aku dera binatang itu smpai cacat ke apa..aku nih plg kejam pon kalo jumpe kucing tepi2 jalan,aku akn jeling smpai tbalik bijik2 mata untuk mmberitahu kucing itu aku xmnyukai dia.Aku pon xpasti ketidaksukaan ini ddorong oleh rs takut or rs geli..

Nak kata sbb takut xmgkin sbb kalo kucing dok sbelah aku teman aku tgk tv xdenya aku jerittt cm org histeria..Paling pon aku akn halau dia dgn kata2 lembut..sebagai
contohnya SHOHHH!SHOHH!
kalo nk kata geli boleh jadi jugak.Aku plg geli tgk kucing bulu2 lebat,pastu buat muke kiut plak siap jelir2 lidah pandang aku..kemudian mata xbkelip..Hamboi,cam progol bsiri pulak kau ye..




Ha!kucing mcm ni mmg bikin ati aku jd geli geleman..lagi2 kalo kucing 2 kotor,bkurap kayap sgala..
Pahal aku bcrita psl kucing pulak nih..
Alkisahnya ptg td aku ttido kat dpn tv..kendian bla jaga aku tgk ada kucing tgh slogkar smpah kat dapo..
Aku rs mcm mimpi..bygkan pintu smua tkunci..tgkap2 pula hnya tbuka sket..jadi mcm mn kucing segemuk itu boleh lepas..Ak ttiba rs seram..Mulalah aku rs kucing itu sbnrnya jelmaan hantu..Nasib hr msih ptg.Kalau malam mgkin aku mnjerit nm auntie india sbelah rumah..

Selepas mnyedari aku xmimpi pon..aku terus bukak pintu dapo luas.Aku hambek pnyapu n kuis2 kucing itu yg begitu kuang hajau buat2 xnmpak kemarahan aku yg mluap2..Dia terus mnyelongkar smpah2.

Mungkin dia terlalu lapor jd aku halau beliau bsama seketul ikan kering yg aku beli bulan lepas lagi tp xterusik.Itu jer mampu aku bagi..yelah dh dia masuk umah aku,bukan masuk kfc.Kalo dia masuk kfc sah2 dia dpt ayam kentaki..itu pon kalo org nk bg.Silap2 dpt tapak kaki.Hehe..

Dari jauh aku tgk kucing itu bjalan smbil mnggonggong ikan kt mulut.Seksi sungguh punggung dia bjalan.Seakan2 bangga krn bjaya mmbawa pulang sketul ikan masin.Seketika aku teringt kat Mira dan Cute-2 ekor kuceng piliharaan kluaga aku kt kelantan.

Pejam celik pejam celik dh 7 tahun jgk mira dan anak beliau mnjadi pduduk tetap kat rumah dan mreka sgt2 dsayangi oleh kluarga aku.Mgkin ketiadaan aku mnjadi satu kgembiraan buat mreka sbb kalo aku ade msti aku akn memarahi mereka stiap ms.Tapi smbil2 marah pun tangan aku ligat mmberi mereka makan krn adik2 aku begitu kuang hajau sbb nm je nk bela kuceng tp malas bg makan.Kadang dorg buat derrkk je kalo Mira ngn ank dia lapor.Aku bukanya nk bgtau aku ni mmiliki hati emas ke pekejadah ke..Tapi aku sdiri wlopon xbegitu mnggemari kehadiran mreka bdua dlm rumah aku,aku tetap xsmpai ati tgk mereka kelaparan.Kalo mreka org,tentu dh lama aku anto umah kebajikan...

Oh!balik kpd kisah kuceng yg masuk ke rumah haku ptg td.Pikir punye pikir baru aku teringat,tadi aku sapu2 rumah.Lepas 2 aku bukak pintu luas2 sbb nk kuarkan smpah.Lama jugak aku kt luar rumah td.Mgkin ms 2 la kuceng 2 meloloskn diri ke rumah aku.Kuang hajau.Sepertinya dia mnganggap aku bukak pintu utk mmberi laluan kpd dia..xde makna.




Saturday, 14 January 2012

Bukan Bela Pompuan Hockay..



Kdg2 rs nk gelak..sesetengah lelaki kan asl bab belanje dapo ke hantaran kawen ke laju je cari ustaz mintak pendapat..konon xsuke pmpuan mmintak2..dia brhabis bribu sbulan utk rokok xpe plak..
padahal dia pon demand jugak,letak mcm2 syarat..nk pmpuan keja tetap,pandai masak..tau jg anak..smua nk sedapp..dia xpk pmpuan nk kena branak..nak itu nak ini..ah bnyk!10ribu skg mcm 10sen..pegang kejap licin.

Kalut betul laki kan kalo pempuan mintak tinggi2 hantaran (xdelah tinggi mn sbnrnya)..sy ambil contoh 10ribu..stakat 10ribu 2 biasa dh zmn skrg ni tp bg laki yg keje biase2 je 10ribu 2 bg mreka sgt2 mmbebankn..Lalu dgn kalutnya bpusu2 la mlontar ptanyaan kepada ustaz..dgn hrpn jawapan ustaz akn mnyedarkn kaum2 wanita agar jgn demand2..demand??

Sy sgt2 bsetuju dgn komen sorg ustaz di satu ruangan blog smlm..dia mnyenaraikan
10 ciri-ciri wanita yang berbaloi kalo diberi hantaran 10ribu..
antaranya mnjaga solat,aurat,pandai masak,bla..bla..Semua tu betul..
kalo sy jadi lelaki pon sy akn memastikan wnita yg sy nikahi menepati kriteria2 tsebut,baru berbaloi dgn  hantaran tinggi yang akn dberi...

Tapi bagaimana dgn lelaki itu sendiri?
Apakah mereka mmpunyai ciri2 yg wanita impikan..bukan main mletakkan plbagai syarat terhadap wanita tp diri mreka sdiri 'cacat'..mksdnya jarang solat,mrokok..mls kerja..smua nk senang..(kebanyakkan la)..so itu xadil la..mreka sdiri perlu mnjadi sorg lelaki yg lengkap dgn ciri2 sorg lelaki sejati yg didambakn wanita2 hari ini.Baru adil.

Saya sbg wanita pcaya,xsmua pempuan didunia ini mata duitan..bukan stiap bulan pempuan mintak 10ribu tu tp pd hr prnikahan sahaja..itupon ada lelaki yg komplen sn sni..xabis2 kata mmbazir..dia trlupa kot yang dia skrg hdup zmn smua brg2 naik harga..smua brg mahal..Tapi dia masih mnyamakan 10ribu skrg mcm 10ribu zmn2 dlu..kemudian mreka terus bceramah ttg soal bjimat cermat..mreka xtau belanja 10ribu yg pmpuan mintak itu cun2 utk dgunakan bg mnyempurnakn majlis kawen mreka jugak..zmn skrg smua dt laa derr..

Abang2 oi..dh kalo xmampu sgt..xpayahla pk nk kawen..ishh Tuhan marah pulak kalo mnjadikan soal dt sbg pghalang utk kawen..Tp kt cni juga nmpak seolah si lelaki 2 sorg yg belum bsedia..yelah smua benda dia nk komplen..itu mbazir,ini mmbazir..
kite pempuan ni nak jugak bgaya dihari psandingan.Kalau berhabis cket pon apa salahnya krn bg wanita,perkahwinan dlm hdupnya adalah sekali seumur hdup..

Sbg wanita sy juga simpati kepada lelaki2 yang berpendapatan rendah..Entry ni bukan btujuan utk mghina mereka..Sy hanya tujukan entry ni kepada lelaki yang mrokok,yang asik mngeluh duit xde.. berhabis utk rokok rileks je..tp smpai part kawen  mintak diskaun..bila pempuan kata xboleh dskaun lagi..kaluttt cari mcm2 ustaz utk tanya pendapat..

Apapun sy tabikk spring pada lelaki (terutamanya yang bergaji rendah) yg berusaha sekuat tenaga mncari rzeki utk bernikah.Demi nak bernikah,mereka sanggup behenti mmbuang dt utk pkara2 xbfaedah spt mrokok,mreka juga mula menabung dan berjimat..mereka xakan kompelen kekasih/tunang mintak 10rbu utk hantaran kawen..sbb mereka jenis faham dan sentiasa bersedia mmberi apa sahaja demi memastikan org tersayang bahagia..apa laa sgt dgn 10rbu nak dibandingkan dgn ksudian wanita sanggup mnikahi mereka seterusnya berkhidmat untuk mereka sehingga ke akhir hayat..itu bukan sesuatu yang mudah!

Yer,saya masih percaya lelaki2 seperti ini 
masih wujud.Dan alhamdulillahsaya bertemu dgn salah sorg dari mereka..Alhamdulillah!:)


Friday, 13 January 2012

Jumaat Ke-2 2012..

Salam jumaat yg penuh barakah..
Setiap saat dan ketika kita mengingati Allah..
Smoga hari ini dan esok mnjanjikan ssuatu yang lebih indah..Subhanallah...
-----------------------------------------------------------------
♫♪♫..I praise Allah for sending me you my love..
You’ve found your home it’s here with me, and I’m here with you..
Now let me let you know..You’ve opened my heart..
I was always thinking that love was wrong..
But everything was changed when you came along, oh
And there’s a couple of words I want to say

For the rest of my life, I’ll be with you
I’ll stay by your side, honest and true..
Till the end of my time, I’ll be loving you, loving you...

For the rest of my life, through days and nights
I’ll thank Allah for opening my eyes
Now and forever I, I’ll be there for you
I know it deep in my heart..

I feel so blessed when I think of you..
And I ask Allah to bless all we do
You’re my wife, and my friend and my strength
And I pray we’re together in Jannah..

Finally now I’ve found my self, I feel so strong
Yes everything was changed when you came along, oh
And there’s a couple of words I want to say..♫♪♫

-Maher Zain-The Rest Of My Life-

Wednesday, 11 January 2012

Aku & Tukang Belanje..:)

Burpppp..Alhamdulillah!
tgh kekenyangan nih slps mlantak dinner istimewa td kat sbuah restoran bkonsepkan rumah iaitu LeBoss..nm je LeBoss tp smua org bleh mkn kat cni ok..bkn org2 bpangkat boss je.Hehe..Kalo dh sedap,nk promote kat belog pon xsegan.heh!
Ok2..LeBoss ni sbuah restoran yg mnyediakn mcm2 pesen makanan dan minuman..
kari,western,BBQ,steamboat..ah banyaklah lg..hehe..
korang yg duk area sungai petani 2 bleh la luangkn ms dtg ke restoran/cafe LeBoss ni yang terletak di Jalan Lagenda Height..aku ni pon bleh pijak sn sbb ade someone bawak..itupun slps sminggu org 2 janji nk bawak aku mkn steak kt cni..katanya steak kt cni femes.Baik sungguh beliau ye nk blanje aku mlm ni..sayang awk!Hehe..

wow..
Disebabkn aku ni a fan of beef chop.. so tadi aku order beef steak with black papper sauce!pehh..perut plak tgh lapor,mmg terbaiklahh..tukang belanje plak mmilih utk mmbedal salmon grilled..boleh tahan!puas hati sgt mkn kat cni..diiringi jus nenas yg sedap..potato chips and wedges..cukup bselera.Dek krn tlampo kenyang,xabis pon aku makan..last2 si tukang blanje yg abiskn.Hehe!

Lepas ni buleh mai lagi..hehe


First time pijak LeBoss aku terus jatuh cinta dgn makanan n konsep dalaman rstoran ni.LeBoss ketengahkn a fusion concept restaurant gitu..klasik,moden smua ada..Hiasan dalaman pon mnarik,sarat dgn barang2 antik.Sesuai dgn tagline dorang"Your Second Home",so bebetul rs mcm makan2 kt umah.Hehe.. 
Salmon Grilled
Apapun most important,they're good in preparing both asian and western delicacies!
Rasnya lepas ni aku kena dtg lg utk mcube mcm2 lg menu kat cni..Tp nk datang cni kenalah bwk duit lebih cket sbb hrga dia pon bleh tahan..1 hidangan beef steak tadi pon mghampiri RM30..huhu..pokai la tukang belanje..hehe.Nanti kite blanje awk pulak ye..


Diet la sangat..

Ngantuk lebih pulak ptg2 ni..
penangan nasik+ayam msk kicap+limpa berlada tghri td.Peh!Kate nk diet..mkn nasik jugak.Haha..

Adeih berat aku makin btambah skrg..waaaaaaa!!xsuke2..
ayah dh mula bising..Slalu jgk dia tego.
"Berat laa budok nih" (teruklah budak ni) mcm tulah kate ayah tiap kali komen psl body aku yg mkin kembang smangkuk..aku kalo org len komplen xpa lg,tp kalo ayah sdiri..smpai ke bilik air aku mmikirkanya..nk tdo pon xlena..sbb ayah aku jenis jrg komplen2 org..mgkin aku ni dh katogori 'perlu ditegur'..huhu..

Dulu zmn2 study,aku mmg kurus..
38-39 kilo je berat aku n susah sgt nk naek wlopon makan satu lori nasik..lepas abis blajar hr 2 aku xtau nape brat aku mula naik jd 41..pastu 43..pastu 45 dan skrg..oh!! skrg 54kilo..cket hari lagi komfemmm 154kilo kalo aku xmngambil lgkah awal..(diet ke,joging ke)..huhu..mgkin org kata 54kilo ni berat ideal sorg wanita.Mmg la tp bg org mcm aku,dgn berat 54 ni aku kelihatan sgt2 xssuai..aku nmpak lebih pendek dr dulu..pipi bulat..adeh!mls aku nk ulas..

Skrg aku nk kembali ke berat 41 xpun 42kilo..xmau kurus sgt..dan xmau gemuk sgt..sedan2 aje..Tuhan,cekalkan hati aku utk bdiet..diet la sangat..time mlantak xingat..dh gemuk baru excercise tcungap2.keh3..


Tuesday, 10 January 2012

Tanyelah Ustaz..:)

Salam senja..sblm aku tutop belog aku utk hr ni aku nk bceritala cket psl Ustaz Don Daniyal Don Biyajid..subhanallah sedap sungguh nama penceramah muda yg smakin dkenali ramai ini..dgr2 smua nm adik bradik bliau bmula dgn Don..Hmm setuju x kalo aku ckp muke ustaz nk ade iras2 plakon Asyraf Muslim..wah2.

Ustaz yg sering bjubah dan bserban..manis sgt2!
Xde ape sgt aku nk cite sbb bkn kenal rapat pon cuma lately aku suke sgt bkunjung ke fb beliau utk mlihat vdeo cramah2 bliau yg dipost kt fanpage bliau 2..Subhanallah,merdu skali suara Ustaz Daniyal ni..ceramah2 yg dsampaikn oleh beliau juga sgt2 mnyentuh hati dan mninggalkan kesan.Menitis gak airmata aku ms dgr cramah dia yg btajuk Anak : Aset ke Syurga atau Neraka..

Sape sangka Ustaz juga gemar bergaya!
Sejak itu aku slalu ikot pkembangan psl ustaz Don dan memastikn aku xketinggalan satu pon vdeo tentang beliau.Dgr2nya jugak beliau ni sudah btunang..erkkk..(nasebb baek)..kalo x kopem aku kirimkan ustaz sejambak bunga tanda perkenalan (wekkk!)..sbg wanita tidak aku nafikan,sgala yang ada pada ustaz adalah ciri2 yg didambakn oleh para wanita di dunia ini.Alangkah btuahnya wanita yg bjaya mnakluki hati ustaz :)

Ustaz Daniyal bsama Ustaz Azhar..:)
Ok2 slain ustaz Daniyal,aku suke gak layan ceramah Ustaz Azhar Idrus..Haha..Ustaz azhar kalo bceramah pasti dselang seli dgn lawak..2 yang best..plg kelakar stiap kali dia menyebut BODOOO!hahaha..hidupp USTAK2 kite.Smoge Tuhan pjgkn umur Ustaz2 ini utk terus bdakwah.Kalo ade sbrg kemusykilan tentang agama,tanyelah Ustaz.hehe..

Best siott..

Tengahari yg best hr ni..
lunch dgn ikan keli dokk..tanpa sayo..tanpa kuah..tanpa pape hidangan sampingan laen.Hanya Keli berlada celup air asam semata2 yg dbeli kt gerai tepi jalan..itu pon dh buat aku rs mcm mnikmati lunch kt hotel 5 bintang!!

Cedapppp!

Mabelesss skali...
Bbrapa hr ni dh mcm ibu mngandung je aku,asek teringat kat ikan keli.Haih..stau ak xramai dulu kwn2 aku yg makan ikan sungai,tp tekak aku ni smua jalan..jgn kata keli,sepat puyu pon jalan..janji masak la..bkn dhidang mentah2.hak2..n jgn xtau belut pon kau layan lagi2 kalo dbuat sup or taruk dalam tomyamm.. 
wacaaaaaaaaaa!!!xterkata bestnye..

Meneruskn aktiviti xbfaedah spt biasa hr :(
Tp bila ingt xlama je lg aku nak balik kampung,so aku tabahkan ati.
Sekarang aku dok mmbilang ari.Sumpah,xsabar nk jumpa Fayyadh lg..:)



Monday, 9 January 2012

Bolayan..


BOSAN!
Tu je bleh aku ckp..bosan yg tramat..naek muntah aku ngadap tv..dh xde citer best aku on pc..online itu ini.yg wajib blog ngan FB..(tp xmuntah2 jugakk)

Hari2 cmnih bleh stroke aku..hahhaha!
Nak tido xngantuk,kang paksa diri tdo..migrain la jawab die..(xcaye cuba pejamkn mata rapat2..ketat2..biar kejung otak!konon2 nk fokus utk terlelap last2 rs nk tputus urat2 kt otak..amekawww!

Malas aku lyn bosan.
Bagus aku bdoa supaye muncul abg supermen..bwk aku trbang..peh!
Hmm,kehidupan bkn maen indah Tuhan buat tp napelah bosan masih wjud dlm dunia..aku bkn xmau kuar..bkn xmau jumpe kawan2 sembang ke hape..bkn juga sngaje xmau buat mcm2 aktiviti (slain tv ngan fb ler!)..tapi apa yg aku bleh cakap kat cni ialah :

HAPE PON XBOLEYYY!!!!:(

Piolo dok!:P

Piolo Pascual..

Eherm..nsem kan plakon filipina kat ats ni..kan?kan??
Adushh..cair jantung dok melihat wajah beliau..aku bkn sng nk letak gmbr2 laki dlm belog aku ni apatah lg mnulis tentang mreka, kcuali yg betul2 mnarik phatian aku laa..

Sejak mngenali beliau..(Cewah mcm kenal dkt jer)..mksud aku lepas ptama kali tgk dia kt tv..aku terus jatuh cinta, mksudnya dgn lakonan dia yg bersahaja..
aku kenal dia mnerusi drama She wolf yg tgh diulang tayang kt tv3 stiap hjg mggu,3pagi..haaa kau!3 pagi tuuu.Sanggup aku bjaga utk tgk dia.Hehe..

Sweet

Sbb aku rs dia mmpunyai aura tsendiri so aku pon google psl dia..Piolo Pascual nm dia..mak aii nm pon dh comel..mcm nama keta pon ade..si Piolo ni nampak lebih nsem kalau xsenyum..tbalik pulak..biasa kena senyum dulu br org sng tgk kite..adehhhhh!!gugur abis rambut2 mcm nih.Haha.Piolo2 naseb ko bkn rkyat mesia..kalo x ke lobang cacing aku cari ko..
Hahaha...

P/S : pmpuan kadang mmg suke cari laki yg sejukkkks matanye memadang..mcm si Pio nih..asl marah bek aku tatap muke die..sejukk dokk!:P



Sunday, 8 January 2012

Alhamdulillah!

Ngeeeeeeeee!


Cun dak header blog aku?kih3..
bnyk agi kena edit sbnrnya tp aku mls..3jam aku ngadap ilustrator n adobe photoshop smata2 nk siapkn header ni..sakit mata Tuhan je tau..cincau sudahh..

Taun ni aku brazam nk aktif smula berblogging..lama betul aku tgglkn dunia pnulisan merapu..n dsebabkn lama sgt xlogin,belog aku ttiba ghaib tnpa sbrg signal..kuang hajau x??
puas aku mtak tlg otai2 dptkn smua belog aku tp google kate belog aku telahpun slmt didelete!watdefrog..

Aku xtau motif kjadian,nk mnangis pon mls..sbb mmg dh kopem belog lm aku xkn dpt balik..Huhu..sedih Tuhan je tau.Bayangla dh hampir 6 tahun lebih gak aku hdup dgn belog.mcm2 crita dlm 2 aku hapdet..follower pon dh mncecah 200 org (Ceh ingt 2ribu)..sgalanye hlg cmtuh je..

Sempena taun br ni aku nekad xmo ingt dh smua 2..aku kuatkn diri utk bmula dr bawah smula.Tuhan je tau aku kdg2 pts asa.yelah smua nk kena buat balik...mn xgila dokk!

Alhamdulillah,
berkat kerajinan xsberapa,siap gak belog baru aku ni..msih mngekalkn nm sm..wlopon xsmeriah dulu tp aku tetap happy la sbb ade lah jugak tapak baru utk aku mrapu..haha..aku hrp dpt jumpa balik follower2 aku dulu..ameen!