Thursday, 5 July 2012

Bakal2 Pengantin..:)

Salam..
Di facebook ni,sy sering menemui bekas2 pengantin
(sbb dh kawen jd panggil bekas..kalo baru nk kawen baru panggil bakal pngantin ye) speseli pngantin perempuan la, yg slalu mngeluh slepas melihat gambr2 kawen mereka siap dcuci..

Mengeluh sbb mereka kelihatan kurang menarik dan mempesona..Kebiasaanya ketidakmenarikan (ayat apelah nih) dsebabkan faktor fizikal mereka yg ttiba kelihatan gemuk atau smemangnya dia mmg gemuk atau baru je nk gemuk..Lalu dorg pon mengambil keputusan utk tidak menguplod gmbr2 kawen mreka.
Yelah,malu la bila ada yg akan komen mcm2 nanti.Kenapa nmpak berisi..kenapa nmpak begitu begini.Ah!mulut org kan,ada shj yg xkena.

So Bila kawan2 tanya dorg jwb saja xmau uplod..memadailah buat tontonan dia suami isteri je..
Padahal sebelum ni dialah hantu dan raja mnguplod gmbr2 kat fb.Masa bcinta dan btunang,bkan main uplod selang seminit gmbr2 dia dan pasangan..Tp lepas dh nikah,dah sah..Tetiba xmau tunjuk kat kawan2 pon.Hehe..x ke pelik 2..

Tapi ada yg walaupun tahu mereka kelihatan xbegitu cantik dalam gmbr namun tetap jg bulat hati memasukkan gmbr kawen mreka ke fb.Kebal sungguh hati mreka.Ada setengah2 komen mgkin positif.

Maklumlah gmbr kawen,nak x nak kenalah puji2 cket "cantek gle ko jah!"..
"waah!comel..sape mekap?"..hehe..sy pon slalu jgk komen2 mcm 2 walhal dlm hati kadang terdetik,"kwn aku ni kalo xmekap mgkin lebih cantik kot"..Atau "berisi sungguh budak ni.Dulu nk pegi jd model bkn maen bhempas pulas turunkan berat badan,tp time nk naik plamin xdiet plak"..hehe..mngumpat dlm hati,hobi yg sukar dkikis.Tp skurang2nya sy bcakap2 dlm hati jer,ada yg lebih kejam terus komen dpn2.Perkara inilah yg smakin mmbuatkan bekas2 pengantin itu tertekan,kurang selesa dgn maklum balas kawan2.

Sebenarnya kan sy xmau menulis pasal hal ini.Sebab bagi sy,kalau tuan punya badan sdiri xberkata pape,kenapa pula kita nk lebih2.Mungkin dia selesa dgn mekap atau fizikal begitu.Mgkin kita je yg nmpak teruk tp dmata empunya badan tidaklah begitu buruk..Tapi sy terpanggil utk menulis jg.Sebab rata2 tuan punya badan yg mlalui situasi2 ini bagai memaksa sy mengulas,mengopek,menyiasat dan membidas psl benda ni.Sebabnya dh ramai sgt sy tgk bekas2 pngantin,bila xpuas hati psl gmbr kawen dorg,mula lah mnyalahkan MAK ANDAM dan JURUGAMBAR yg mreka upah smpai 2,3K itu.

Mereka (bekas2 pngantin) mgharapkan bila mreka bayar mahal2 utk caj mak andam dan photographer,maka muka dia akn kelihatan berseri2 ddalam gmbar..badan dan punggung boleh mnjadi kurus dan tidak lagi lebar spt di luar gmbr.Mereka silap..

Segalanya diserahkan bulat2 pada mak andam,pada photographer.Diri sdiri bagai tiada inisiatif utk mncantikkan diri menjelang hari bahagia mereka.Kemudian bila gmbr dh siap,ada yg menangis,xkurang mengeluh mngapa mereka bulat spt beruang?mngapa mekap mcm antu pocong (pocong pon xseburuk itu)

Nak ke naik pelamin dgn body mcm ni?yang xkisah teruskan..mgkin bg anda body mcm ni tampak cute dan comel je.Tapi bg yg xsuka dan risau..buatlah psediaan yg rapi mnjelang hari bahagai deh?Banyak sgt pusat2 mnguruskan badan.Kalau syg duit,diet jer sndiri kat rumah.Mula kurangkan makan dan banyakkan senaman sebualan sblm mjlis.Senang!


Hmm..dh tahu nk naik pelamin,dah tahu nk jadi raja sehari (bukan 2hari,bukan 4,5,6 hari)..buatlah persiapan dgn rapi.Kalau rasa badan berisi,mulalah diet atau bsenam utk mnguruskan badan.Ini sy cadangkan kpd bakal2 pngantin yg mengimpikan utk jd cinderella la pd hr berbahagia mereka ye..kalau yg xkisah akn penampilan diri,xpelah..

Tp bagi yg kisah,yg pasti akn marah2 kalau pnampilan spjg mjlis kawen dan gmbr2 spjg mjlis blangsung tidak memuaskn hati,sy mmg nk nasihatkan mula lah mnjaga badan dan penampilan bberapa bulan sblm mjlis 2.Nanti jadi seperti kes2 yg slalu sy jumpa kt fb ni.Sikit2 salahkan mak andam sbb gagal mncerahkan wajah gelap mreka..gagal mnghilangkan parut2 jerawat mreka.Mak andam jg yg dtuduh xpandai mengandam.Xkurang yg salahkan photographer sbb xkuruskn mreka mnggunakan photoshop.Sudahnya mreka kelihatan gemuk skali.Mereka terus mnyalahkan org lain tanpa cermin diri sndiri..

Apabila sy menulis hal2 begini,sy juga sdg mengingatkan diri sndiri.Kerana sy juga insyaallah akn mnjadi pengantin satu hari nanti.Siapalah yg xmahu tampil menarik,tertarik ko memang da bomb dihari bsejarah kan?smua org mengimpikan utk jadi pengantin secomel dan secantik Lisa surihani,Irma Hasmi dan bberapa kerat artis lagi.

Org boleh cakap artis xpelah nk kelihatan cantik dan ramping,sbb dorg smua mampu upah jurumekap terkenal,busana2 dorg pakai pon ddesign khas oleh preka fesyen - pereka fesyen termahal.Tp bg sy,itu bkn psoalan,yg mnjadi psoalan adalah diri kita sndiri.Kadang2 mak andam yg kita upah 2 dh mekap kita cun melecun dah,dan kadang2 baju2 pngantin yg kita pakai 2 cantik2 dah,lebih cantik dr baju kawen artis walaopon harga sewaanya sgt murah,tp sbb diri kita yg malas mnjaga badan,malas diet dan bsenam,maka kita kelihatan tidak bseri2 langsung pd hr kita draikan sbg raja sehari..Jadi kita xboleh nk marah dan nk salahkan sape2 lah kalo ada yg ckp kita kelihatan bulatla,gemuk la,tlampau keding laa dan mcm2 lagi.

Kuntom Macam Bunga Taik Ayam

Sape plak si kuntom nih.Haaa,ni kwn baik sy ms kt Unimas.Sy hrp dia mnjadi sumber inspirasi la kt bakal2 pngantin yg nk tampil mmpesona dihari bebahagia 2 ye.Dia ni bukan artis pon dan sy yakin dia xberhabis banyak pon utk kelihatan langsing dan bseri2 pd hr persandinganya.Kalau nk tahu di zaman belajar dulu dia antara kwn sy yg mghadapi krisis berat badan yg agk serius.Yg best dia rajin jogging,rajin pula diet wlopon kejap2.Tp mnjelang hr bsejarahnya,dia mmg nekad nk tampil anggun utk buat sy jeleshhhh!Ya..dia begitu mempesona spjg majlis berlangsung.

Bukan kerana mekap semata2 ok.Tp seri pngantinya tserlah krn beliau rajin mnjaga badan.Dia tahu perkahwinan dalam hdupnya hanya sekali seumur hdup lalu dia berusaha utk kelihatan mnyerlah.Ya,dia bjaya buat sy jeles dan sy berharap kisah beliau ini mnjadi inspirasi utk bakal2 pengantin lain.Wlpon kini Kuntom sudah kembali berisi slps melahirkan ank sulung baru2 ini,namun skurangnya2 dia berusaha utk  jadi puteri raja ketika bsanding dgn lelaki pilihanya!Waaaaaa..dia boleh,kita pon boleh.Jangan harap kt mak andam n photographer je hockay!!

Sekali lg ingatan sy utk dri sndiri dan bakal2 pngantin lain.Mulalah mnjaga badan dan penampilan wajah bberapa bulan sblm majlis ya.Kita nk kawen ni insyaallah sekali jer seumur hdup.Sudah tentu kita mahu terbaik kan?Gambar2 kawin kita nanti akn mnjadi kenangan abadi,yg akan dtatap oleh anak2 cucu nanti..jd jgnlah jadikan ia sbg satu mimpi ngeri..

Ok bye..Nak teruskan excercise nih.ha ha!


No comments:

Post a Comment